Grafisch ontwerper

Een grafisch ontwerper ontwerpt de grafische vormgeving van verschillende producten. Dit kan bijvoorbeeld drukwerk zijn. Hier wordt dan onder andere gedoeld op de volgende producten: de omslag van een boek, affiches, brochures, folders, visitekaartjes of verpakkingen. Ook kan een grafisch ontwerper zich bezighouden met digitale vormgeving. Hier gaat het dan onder andere over websites. Ook kan een grafisch ontwerper zich bezighouden met het creëren van een beeldmerk of huisstijl, die dan gebruikt kan worden op verschillende media.

Grafisch vormgevers kunnen werken als zzp’er, maar zij kunnen ook in loondienst zijn bij een bedrijf. Bedrijven waar grafisch vormgevers vaak werken, zijn bijvoorbeeld marketingbureaus, uitgeverijen, reclamebureaus en drukkerijen. Wanneer een grafisch vormgever als zzp’er werkt, kan hij of zij opdrachten aannemen bij verschillende bedrijven.

Grafisch ontwerper Alkmaar

Een grafisch ontwerper Alkmaar kan ingaan op de vraag naar grafische vormgeving in Alkmaar. Deze grafisch ontwerpers bieden u alle aandacht, zodat u een product krijgt waar u tevreden mee bent. Met bijvoorbeeld een grafisch ontworpen huisstijl, zorg je ervoor dat je bedrijf zich onderscheidt van andere bedrijven. Hiermee wordt de identiteit van jouw bedrijf vergroot! Ook zorg je er hiermee voor dat de boodschap die jouw bedrijf wil overbrengen, op een krachtige manier overkomt.

Een grafisch ontwerper Alkmaar zorgt ervoor dat de doelgroep die je wil aanspreken op de juiste manier bereikt wordt, waardoor zij al meteen enthousiast worden. Niet alleen een huisstijl kan hier aan bijdragen, maar bijvoorbeeld ook een merknaam of een logo. Met al deze zaken kan een bedrijfsidentiteit vastgelegd worden. Door zo’n identiteit te creëren, kan de klant precies zien wat de intentie is van jouw bedrijf. Daarom luistert een grafisch ontwerper niet alleen naar jouw wensen qua vormgeving, maar ook naar de missie en visie van je organisatie.

Herkenning

Het belangrijkste doel waar een grafisch vormgever aan wil voldoen, is het creëren van herkenning. Wanneer een logo, merknaam of huisstijl herkend wordt, roept dit meteen bepaalde associaties op bij een klant. Zo kunnen bepaalde emoties overgebracht worden, of een bepaalde sfeer. Het creëren van herkenning kan gebeuren op verschillende manieren. Een grafisch ontwerper bepaalt namelijk meerdere stijlkenmerken. Het gaat hier bijvoorbeeld om de lay-out, dus welke informatie waar komt te staan. Ook de typografie wordt bepaald door de grafisch ontwerper. Het gaat hier om de lettergrootte, het lettertype, de regelafstand en de kolombreedte. Als laatste werkt de grafisch ontwerper met kleuren, afbeeldingen en illustraties.